למי נועד אבחון דידקטי בתיכון?
האבחון נועד לתלמידים מכיתות ז-י"ב המגלים קשיים בלמידה.
מתי צריך לפנות לאבחון דידקטי בתיכון?
כאשר קיים פער בין הישגי התלמיד לבין ההישגים המצופים בהתאם לרמת בני גילו. כאשר הקשיים בלמידה מתבטאים בביצוע לא יעיל כגון:
קשיים בשפה:
< קריאה איטית או משובשת.
< כתיבה איטית.
< שגיאות כתיב רבות.
< קושי בהבעה.
< הימנעות מכתיבה.
קשיים בחשבון:
< טעויות בחישוב.
< קושי בהבנת תהליכים חשבוניים.
< קושי בפתרון בעיות מילוליות.
כללי:
< כישלון במבחנים למרות ידיעת החומר.
< הישגים נמוכים למרות השקעה בלמידה.
< התקדמות מועטה למרות עזרה לימודית.
כיצד הגיע התלמיד לתיכון, מבלי שהתגלה הצורך באבחון מוקדם יותר?
ראוי להדגיש כי קשייהם של מקצת התלמידים אינם מתגלים, אלא בהגיעם לתיכון. תלמידים שהצליחו להתמודד עם הלמידה בבית ספר יסודי עלולים להיתקל בקשיים עם עליית המורכבות של הדרישות הלימודיות, בעקבות עלייה ברמת הקושי ובגלל הצורך להסתמך על ידע קודם.
לאבחון מוקדם יש חשיבות מכרעת בכל הקשור לסיכויי ההתמודדות של התלמיד.
תלמיד שאובחן בשלב מוקדם יקבל מיומנויות ודרכים חלופיות המתאימות לו. בדרך זו יימנע ממנו, במידה רבה, תסכול של כישלון ופגיעה בדימוי העצמי. בנוסף, נותן האבחון אפשרות לבניית דימוי עצמי חיובי, בכך שהתלמיד יוכל להכיר ביכולותיו, ולהיעזר בהם ללמידה יעילה יותר.
מה מטרתו של האבחון הדידקטי בתיכון?
האבחון ממפה קשיים, כישורים וסגנונות למידה ומציע דרכי טיפול, שמטרתם לעודד ולפתח את יכולותיו של התלמיד. תוצאות האבחון הם מעין "מפת כישורים ודרכי למידה" של התלמיד. האבחון מספק הסבר לקשיים ברכישה ובשימוש במיומנויות הבסיסיים של הלמידה, תוך שהוא מצביע על מנגנונים קוגניטיביים הפגועים העומדים בבסיס הקושי.
האבחון בודק את יכולת התלמיד: לקלוט מידע, לעבד מידע ולהפיק ממנו תוצר לימודי.
כיצד האבחון הדידקטי מסייע בהעצמת התלמיד?
לאחר ניתוח הממצאים, ניתן לקבל מידע על הסיבות לקשיים בלימודים, לגלות בעיות נוספות בלמידה (קשב וריכוז, בעיות מוטוריות, ליקויים לא מילוליים וכו') ולבנות תכנית עבודה אישית. התכנית מותאמת, כך שהתלמיד יוכל להתמודד עם המטלות הלימודיות בדרך המתאימה לו, להצליח ולהיות מרוצה מיכולותיו והישגיו. האבחון נותן אפשרות לבניית דימוי עצמי חיובי, כך שהתלמיד יוכל להכיר ביכולותיו ולהיעזר בהם ללמידה יותר יעילה.
מה נכלל בדו"ח האבחון הדידקטי?
< פירוט וסיכום ממצאי האבחון, פירוט דרכי התפיסה של התלמיד ואבחנת הקושי.
< הפנייה לאנשי מקצוע נוספים (במידת הצורך).
< פירוט של אסטרטגיות לייעול הלמידה, התנהלות לימודית והכנה לבחינות.
< הנחיות להורים ולצוות החינוכי.
< התאמות דרכי היבחנות.
מהן התאמות היבחנות ואיך הן נקבעות? (מתוך חוזר מנכ"ל תשס"ד/4(ב) של משרד החינוך)
ההתאמות מיועדות לתלמידים שקשייהם בתפקוד הלימודי, הם על רקע של ליקויי למידה. ההתאמות בבחינות הבגרות הן שינויים בתנאי ההיבחנות הסטנדרטיים בבחינות. אופי ההתאמה נקבע על פי הקשיים הספציפיים שאובחנו אצל התלמיד. קשיים אלה מהווים אבני נגף להצלחה בביצוע הבחינות ופוגעים ביכולתו של התלמיד לבטא את הישגיו.
אלו התאמות ניתנות לאבחון דידקטי?
התאמות ברמה 1 |
סוג ההתאמה | הקשיים שבגללם ניתנת ההתאמה | מה מומלץ לך לעשות בבחינות | "טיפים" |
הארכת זמן | איטיות בקריאה ובכתיבה | כדאי לך לנצל את כל הזמן העומד לרשותך לעיון בשאלות הבחינה, למתן תשובה ולבדיקת תשובותיך | תוספת הזמן מאפשרת לך להיות רגוע! |
קשיים בהתארגנות וקשיים בקשב וריכוז | 1. קרא את הוראות הבחינה, שים לב אם יש שאלות בחירה או חובה. 2. קרא את כל שאלות המבחן, סמן את אלה שאתה בטוח שאתה יודע את התשובות הנכונות. 3. ענה על השאלות המסומנות. 4. בדוק את תשובותיך. 5. בדוק אם ענית על כל הסעיפים של הבחינה בהתאם להוראות. | סמן את כל מילות ההוראה בכל שאלה. לדוגמא: צטט, השווה, הדגם, תאר, וכו'. כך תוכל להבין טוב יותר מה נדרש ממך בשאלה. |
התעלמות משגיאות כתיב | שגיאות כתיב מרובות | 1. כתוב באופן חופשי.
2. אם ישאר לך זמן, בדוק אם אתה מזהה שגיאות ותקן את מה שאתה יכול. | הקפד לשמור על רווחים בין המילים, כך יהיה קל יותר לבוחן להבין את מה שכתבת. |
שעתוק הכתיבה | כתב יד לא קריא | כתוב כך שלפחות אתה תבין את כתב ידך, מאחר ויהיה עליך לקרוא במדויק את מה שכתבת ולהכתיב לבוחן את תשובותיך | הקפד לשמור על רווחים בין המילים, וכתוב הכי ברור שאתה יכול, כך יהיה קל יותר לבוחן להבין את מה שכתבת. |
הגדלת שאלון הבחינה | בעיות בקריאה על רקע קושי לזהות נכון את המילים | שים לב שאכן קבלת שאלון עם אותיות מוגדלות | כיוון שהשאלון שלך מוגדל יתכן ותקבל יותר דפים מחבריך. זו בדיוק אותה בחינה! |
דף נוסחאות מורחב | קושי בעל-פה לזכור נוסחאות | גם אם אתה זוכר בעל-פה נוסחה מסוימת, היעזר בדף הנוסחאות, על מנת לוודא שזכרת נכון. | שים לב! השקיע מאמץ לפתור את הבעיה ולא להיזכר בנוסחה. היא רשומה לך בדף הנוסחאות |
התאמות ברמה 2 |
סוג ההתאמה | הקשיים שבגללם ניתנת ההתאמה | מה מומלץ לך לעשות בבחינות | "טיפים" |
הכתבת מבחן | כאשר הבעה בעל-פה טובה יותר מהבעה בכתב. כאשר כתב היד בכלל לא ברור | כאשר אתה עונה לשאלה, רשום בנקודות את הרעיונות המרכזיים, סדר אותם לפי סדר הגיוני. רק אז תכתיב את התשובה במלואה לבוחן. | שים לב! השתדל לנסח את התשובות הכי טוב שאתה יכול. |
הקראת שאלון הבחינה על ידי קורא ניטרלי | כאשר הקריאה היא איטית מאוד או משובשת | הקשב היטב לבוחן הקורא לך את השאלה ובו-זמנית עקוב אחר השאלה הכתובה. נסח לעצמך בשקט, במילים שלך, את השאלה. כך תבין אותה יותר טוב. | שים לב! אם אינך זוכר את השאלה לאחר הקראה אחת, אתה יכול לבקש הקראה נוספת. אתה לא יכול לבקש מהבוחן להסביר לך את השאלה |
השמעת שאלון בחינה באנגלית באמצעות קלטת | כאשר הקריאה באנגלית היא איטית מאוד או משובשת | הקשב היטב להוראות בקלטת ופעל על-פי ההוראות. אם לא הבנת את השאלה מתוך הטייפ, אתה יכול לבקש מהבוחן שיקרא לך את השאלה. | תרגל שימוש בטייפ רקורדר הרבה לפני הבחינה, על מנת שתהיה פנוי להקשיב לתוכן השאלות. |
שימוש במילון אלקטרוני באנגלית | כאשר יש קשיים בשימוש במילון רגיל בגלל קשיים שונים בזיכרון | אם אינך מבין מילה בטקסט, נסה, קודם כל, להבין את המשמעות שלה מתוך המשפט. בדוק במילון האלקטרוני רק מילים חשובות שאינך יודע את הפירוש שלהם. אם יש לך קושי באיות נכון, בדוק איך המילה כתובה בטקסט. | תרגל שימוש במילון אלקטרוני הרבה לפני הבחינה. שים לב שהמילון האלקטרוני שברשותך אכן מאושר לשימוש על-יד משרד החינוך. אם אינך יודע - שאל את המורה לאנגלית או את היועצת. |
הקלטת התשובות של הנבחן על גבי קלטת - באנגלית | כאשר יש קשיים חמורים בכתיבה באנגלית. | רשום לעצמך בנקודות את הרעיונות המרכזיים של התשובה. סדר לפי סדר הגיוני את הרעיונות, רק אז תקליט את התשובה במלואה לתוך הטייפ. | כיוון שהשאלון שלך מוגדל יתכן ותקבל יותר דפים מחבריך. זו בדיוק אותה בחינה! |
לשם מה ניתנות התאמות היבחנות?
ההתאמות הניתנות לתלמידים הניגשים לבחינות הבגרות, באות לאפשר להם את מיצוי יכולותיהם. יחד עם זאת, קרוב לוודאי, כי הם נזקקים לתרגול וסיוע רבים יותר, כדי לרכוש את הידע במקצועות בהם הם מתקשים. הניסיון מראה כי התערבות מותאמת בדרכי הוראה, משפרת באופן משמעותי את תפקודי הלמידה, ומפתחת בתלמיד תחושה של הצלחה ויכולת.
זהו מסר חינוכי חשוב המכוון את התלמיד להשקעה, התמדה ולקיחת אחריות על עצמו. התאמות בבחינות הבגרות הן "קביים", העוזרים לעבור את הבחינות, ומאפשרים להעריך את ידע התלמיד בדרך שבה הוא מצליח.
מה כולל השירות של מרכז פוטנציאל?
א. מילוי שאלונים ע"י ההורים והגורמים החינוכיים (מורה, יועצת), על מנת לקבל מידע על הרקע ההתפתחותי, הרגשי והלימודי של המאובחן. רקע זה הינו חיוני לדיוק בדיאגנוזה.
ב. מפגש אחד או שניים (תלוי בהיקף האבחון וריכוז הילד) עם המאבחנת הדידקטית, הבודקת את התלמיד בעזרת מטלות שונות ומגוונות.
ג. התחייבות למסירת הדו"ח בשיחה מסכמת עם ההורים, בה המאבחנת מדווחת ומסבירה על ממצאי האבחון וההמלצות המשתמעות מהם.
ד. שירות ייעוץ וליווי מקצועי לאורך כל הדרך - אנו מבטיחים ללוות את ההורים בפנייה לאנשי מקצוע נוספים, בהנחיית ההורים מול מערכת החינוך ובהנחיית צוותי ההוראה. אנו מתחייבים לענות על כל שאלה העולה בהמשך הדרך, ולהיות אוזן קשבת לכל דבר, על מנת לקדם את התלמיד.
מצורפים לנוחיותכם
טופסי הרשמה לקבלת שירות ממרכז פוטנציאל